BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 29, 2009

sambungan pasal kelahiran iman....

lama gak terhenti kronologi yg aku try wat.huhu..almaklumlah..badan dah sihat sket..bnyk kije yg aku dah bleh wat sendiri tanpa bantuan.so..aku pun membzkan diri dgn tugas sbgai seorang ibu.he3x...oklah...aku nk sambung citer balik dah ni...adakah anda semua ready?


alkisah...pukul 2.00 pagi 1 september 2009....

aku dah start sakit perut sket2...tp takda lah sakit sangat pun..tp entah nape mulut aku ni gatal nak berbunyik2...kesudahnya..mak aku yang tido kat sofa...kejut ajai..soh start kereta...ahh sudah...gatal pale aku dibuatnye.ape tidaknya..fobia aku nak dgr perkataan 3 cm bila sampai HSB nanti.

pukul 3 pagi gitu..aku admit balik bilik menunggu.nurse yg sama bertugas semalam dok sengih jek.agaknye dlm ati dia dok ckp..muke bdk ni lagi...wat hospital cam hotel..tp tak bersalin2 g..heheh...

kebetulan doc pelatih yg sama on call pg tu.sian aku tgk dia.muka dah sangap habis tp still tersenyum kat aku.aku tabik kot kat doc...alamak..lupa nak tanye nama plak!

aku ckp kat doc..kalo still 3 cm..aku kena halau balik ke?sengih jek doc tu...

"tak da la kak..insyaAllah mesti ada improvement..n anti saya cek ek...".

prosedur biasa..adalah tambahan sket..4 cm..sabar aje la..hurmmmm

"nanti 8.30 kita cek balik ye kak..akak g jenjanaln dulu..bg cepat skit bukaan...".

jalan2 lagi! tensen gak dgr istilah tu.puas aku pusing lobi...tour wad...sama gak!hurmmm...

kul 5.30 camtu aku kuar lobi cam besa..mak aku dah terlentok kat kerusi...ajai plak dok termenung panjang.ntah apela dipikirnya....


8.30 pagi..........

first..kena cek dgn doc...katanya 4 cm lagi...
secondly dtg doc pakar..habis doc tu kena amuk....
"you all tatau cek ka?ini patient sudah boley masuk labour room la.apa pasal you simpan dia sini lama2? pagi ini juga kalo labpour room kosong kasik dia masuk!".

gullllPPP!telan air liur aku dgr doc cine tu marah doc yg cek aku tadi...apakah?!
adakah ini masanye....alamak!!!

"puan...puan siap2 la ye.nanti dah kosong labour room..kita hantar puan".makin berderau darah aku dibuatnya.rasa cam ...macam2 la.

kali ni aku kuar lobi dgn muka luar biase rasenye.lemah..longlai...

"org nak kena masuk labour room dah....".sayu jek...cam nak kena hukuman gantung.
"alhamdulillah..okla tu". ok?huhhhh
"dah tu..kalo tak hari ni..bilenya nak bersalin?".mak aku plak menyampuk.lagi mau tambah risau ati aku ni.tp betul gak kata mak.sampai bila aku nak simpan baby dlm perut aku ni?

tak lama....aku dah rase panas punggung dok luar.ati dah rase campur aduk.ada dkt 10 min je kat lobi...aku mintak izin masuk dlm..nk rehat...ajai hantar sampai pintu masuk wad jek..kali ni..betul2 rase sayu pelik...wa ckp lu..mane la tau kan..itu kali terakhir aku salam..cium tgn..pandang muka suami aku....

sampai bilik menunggu aku ternampak majalah ujang..sape punya ntah.smpat gak aku curik2 msg kat ajai..citer yg aku tgh bace ujang..huhu...

baru bave muka depan..tetiba nurse dtg...

"puan..kita ke labour room skang."
"skarag?".aku tgk jam kat dinding.pukul 12.30 tgahari.
"ye skrg.".
"jap ye nurse..saya nak g toilet".padahal..aku nk msg ajai..sblm masuk labour room...

dup!dap!dup!dap!

bilik bersalin no 6...dgn katil satu jek..kat situlah tempat aku bakal bersalin..seram...

pas aku baring atas katil g gila tinggi tudan di pasang CTG,nurse ckp nak pecah kan air ketuban.

aku bleh plak g bersoal jawab g....

kenapa kena pecahkan?

kenapa tak tunggu pecah sendiri?

rupa2nya mmg prosedur mcm tu...

dlm pukul 1.00 ....dgn kayu putih panjang mcm pemegang belon budak2 tu..nurse tu memecahkan air ketuban...tetiba air panas mengalir banyak giler.....aku dah cuak.takkan aku terkencing kot?

"nurse..saya terbuang air atas ni".
"bukan puan..tula air ketuban..takpe..kalo dah basah nanti..saya tukarkan kain"...huhu..sengalnya aku.air ketuban dgn air kencing pun tak bleh beza.

"puan...kalo rase sakit sgt..sedut gas ni ye".
aku pandang pelik tekupp hidung yg aku besa nampak dlm tv..cam dlm citer house...ooo..ini agaknya gas yang farah dok citer kat aku tu kot...

sejam berlalu..aku dh start rase sikit2.....

tp lama kelamaan makin kuat..aku pun start amik gas...

awalnye..membantu..lama2..sakitnye..tak tertahan...tuhan aje yg tahu...

perut rase memulas yg amat...rase nak pecah perut pun ye gak...

habis semua surah2 aku bace...selawat...bercampuk aduk...tp camane pun..sakit nak bersalin tetap ada....

masa berlalu..tp aku tak sure kul bape....aku dah naik syeh dah..asal nampak nurse lalu..aku panggil..soh teman aku....

sumpah!mase saat2 mcm ni mmg aku perlukan org nak temankan aku...walaupun tak dpt kurangkan rase sakit..tp dpt bg semangat...

"nurse...panggil la suami saya..tolongla...".
"maaf puan..prosedur hospital..suami bleh masuk masa nak lahirkan aje..puas sabar ye".
"tolongla nurse...doktor....saya sakit sgt nih..tolongla..saya nak suami saya...".
"puan kena kuat..sian kat anak puan..puan tahan sikit ye...selawat banyak2..amik gas ni".
kesudahnya......
aku jadik ketagih gas..dan hasilnya..aku jadi mamai + lalok.agak2nye..org amik dadah cam ni ke gayanye ek?rase di awang2an...huhuhu.......


alamak..man dah bgn..nanti aku sambung ek..

0 comments: